Ana içeriğe atla

SPSS - Reliablity Analizi

Regresyon modelim doğru sonucu vermedi, burada Reliability analizi yapmam gerekiyor. Bunun anlamı, benim faktör analizine ve regresyona soktuğum veriler (itemlar) anlamlı mı yoksa analizi bozacak karmaşık sorular mı soruyorum kısmını açıklamak. Bunun için SPSS’in Analyze kısmında Scale dedikten sonra “Reliability Analysis” seçiyorum.


 İlk olarak 1. Faktör grubunu oluşturan soruları Items kısmına atıyorum.


 Statistics kısmında “Item”, “Scale” ve “Scale if item deleted” seçeneklerini işaretleyip analizi çalıştırıyorum.

İlk bakacağımız tablo Reliability Statistics tablosu. Burada Cronbach’s Alpha değeri o ile 1 arasında bir değer alıyor ve bu değerin ideal olarak 0,7’den büyük olması gerekiyor. Alpha değerimi 0,941 gibi oldukça yüksek bir değer çıkıyor.


İkinci bakacağımız tablo ise “Item-Total Statistics” tablosu. Bu tabloda eğer benim Alpha değerimi düşüren bir item varsa o itemı çıkardığımda Alpha değerimin ne olacağını öğreniyorum. Bunun için son sütünda yer alan “Cronbach’s Alpha if item deleted “kısmına bakıyorum. Burada değerler zaten oldukça yüksek, yani herhangi bir itemın çıkmasına gerek yok. 1. Faktör için reliablity analizimi tamamlayıp bu gruba güvenilir diyebiliyorum. Şimdi 2. Faktör grubu için analizi tekrar edeceğim. 


2. faktörün sorularını item kısmına atıp analizi çalıştırıyorum. 


Reliability Statistics tablosunda Alpha değerim 0,922 gibi yüksek bir değer.


Yine aynı şekilde Item-Total Statistics tablosunda son sütuna bakıyorum. 2. Faktör için de herhangi bir sorun görünmüyor. 


 3. Faktörü analiz etmeye geçebilirim. 3. Faktörün sorularını itema koyup analizi çalıştırıp sonucunu inceliyorum. Alpha değerim 0,981 oldukça yüksek. Item-Total Statistics tablosunda da if item deleted kısmında bir sıkıntı görünmüyor.


3. faktörde de reliability analizini yaptıktan sonra 4. Faktörün sorularını item kısmına sürükleyip analizi çalıştırıyorum. Alpha 0,971 yine yüksek ve Item-Total Statistics kısmı da sorunsuz.


Son olarak 5. Faktörün sorularını itema sürükleyip analizi çalıştırıyorum. 18. Sorunun scale if item deleted bilgisi sorunlu geldiği için son soruyu çıkarıp tekrar run ediyorum. Alpha 0,869 gibi yüksek sayılacak bir değer geliyor.


Dolayısıyla, 5. Faktörde 18. Soruyu çıkardıktan sonra tüm faktörlerimin değişkenleri reliable yorumunu yapabiliyorum. Şimdi sıra dependentımın reliable olup olmadığını incelemekte. Bunun için dependentım olan “intention to go” yu oluşturan 3 kalemi item kısmına sürükleyip analizi çalıştırıyorum. Burada da Alpha 0,881 gibi yüksek bir değer çıkıyor.


Sonuç olarak, hem değişkenlerim hem de dependentımın reliable olduğunu tespit ediyorum. Matematiksel olarak verimde bir sıkıntı görünmüyor. Bu noktada anketi kime yaptığımız kısmı öne çıkıyor. Yani, sample olarak seçtiğim insanlar doğru kitle mi? Zaten hali hazırda healthcluba giden bir kitleye mi anket yaptım yoksa hiç uğramayan bireylere mi sorusu öne çıkıyor. Bunun için “How frequently do you g oto health club?” sorusunu incelemem gerekiyor. Bunun için SPSS’in Analyze kısmında Descriptive Statistic seçip “Frequencies” dedikten sonra analize başlıyorum.

Yorumlar