Ana içeriğe atla

SPSS - Cluster Analizi

SPSS’in Analyze kısmında Classify dedikten sonra “K-means Cluster” seçip kümeleme analizine başlıyorum.


Faktör analizinde belirlemiş olduğum 5 faktörü Variables kısmına sürükleyip, Number of Cluster’ı 3 yapıyorum.


Save kısmında “Cluster Membership” işaretliyorum.


Options kısmında “Inıtial Cluster Centers” ve “Anova Table” seçip analizi çalıştırıyorum.


İlk bakacağım tablo Number of Cases in Each Cluster tablosu. Burada 3 kümenin dağılımında 2. Ve 2. Grupta yığılma olduğunu görüyorum. İkinci bakacağım tablo ise Anova Table. Burada da ilk 4 faktörün anlamlı, 5. Faktörün (sig 0,05ten büyük) sıkıntılı olduğunu görüyorum. Son olarak, Final Cluster Centers tablosunu inceliyorum. Tabloyu öncelikle Row-Based olarak inceliyorum. Ambiance’a en fazla 2. Grubun, Service’e 1. Grubun, Community’e 3. Grubun, Equipment’a 1. Grubun önem verdiğini görüyorum. Şimdi Column-based olarak inceliyorum: 1. Grubun en fazla Service (Equipment dahil edilmedi çünkü anlamlı değil sig >0,05), 2. Grubun Ambiance ve Community, 3. Grubun ise Price ve Community’e önem verdiğini görüyorum. 


Sonuç olarak, 3’lü cluster analizinde müşterileri doğru bir şekilde sınıflandıramadım. Bu yüzden cluster adedini 4’e çıkarıp tekrar inceliyorum. Number of Cluster’da dağılımın iyileştiğini, Anova tablosunda bir değişiklik olmadığını görüyorum. Final Cluster Center’ı yine Row-based ve Column-based olarak inceliyorum: Row-based olarak baktığımda Ambiance için 2. Grup, Service 3. Grup, Price 3. Grup, Community 4. Grup, Equipment 3. Grubun önem verdiğini görüyorum. Column-based olarak incelediğimde: 1. Grubun Ambiance, 2. Grubun Ambiance ve Price, 3. Grubun Price, 4. Grubun Community’e önem verdiğini görüyorum.


4’lü clusterda da müşterileri net olarak sınıflandıramadım. Bu yüzden 5’li cluster yapıp analizimi inceliyorum. Number of Cluster’da dağılımın oldukça iyi bir düzeyde olduğunu görüyorum. Anova tablosunda da Equipment’ın sig olarak anlamlı çıktığını görüyorum. Şimdi Final Centers of Cluster’ı inceleyebilirim. Column-based: 1. Grup Community, 2. Grup Ambiance, 3. Grup Price, 4. Equipment, 5. Grubun Community’e önem verdiğini tespit ediyorum. Row-based: Ambiance 2. Grup, Service 3. Grup, Price 3. Grup, Community 1. Grup, Equipment 3. Grubun önem verdiğini görüyorum. Buradan yola çıkarak, müşterilerileri rahatça sınıflandırabiliyorum.


Yorumlar